In de 17de eeuw was Antwerpen de hoofdstad van de klavecimbelbouw en veroverde de familie Ruckers-Couchet – tijdgenoten van Christoffel Plantijn en Peter Paul Rubens – de muziekwereld met prachtige klavecimbels en virginalen. En dankzij bouwers als Joannes Daniel Dulcken bleven Antwerpse klavecimbels ook in de 18de eeuw bijzonder populair bij veeleisende muziekliefhebbers doorheen Europa.
Onlangs stelde Clement Caremans, directeur van Museum Vleeshuis, een nieuwe publicatie rond de klavecimbel voor. De toespraken van Caroline Bastiaens, schepen voor o.a. cultuur, Timothy De Paepe, conservator Museum Vleeshuis (foto), en auteur en radiopresentator Bart Stouten werden afgewisseld met muziek gespeeld door Korneel Bernolet, klavecinist en docent Koninklijk Conservatorium Antwerpen, op het virginaal (Jef van Boven, naar Andreas Ruckers (Antwerpen, 1620/1626/1640)) en het Dulcken-klavecimbel (Antwerpen, 1747)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten