woensdag 1 juli 2020

Hedendaags bezoek aan hedendaagse kunst

Een museumbezoek met Corona maatregelen vergt meer aandacht dan anders. Gewapend met een e-ticket begeef ik mij naar het M HKA. Een bewakingsagent verwelkomt mij en zegt dat ik "de pijltjes" moet volgen. Deze leiden naar de balie waar men mijn e-ticket nakijkt en vraagt om een sticker op te plakken. Uit gewoonte wil ik links van de balie verder gaan, maar dat mag niet. Ik moet "de pijltjes" volgen. Zo kom ik in de zaal met de vaste collectie die ik al meermaals heb gezien, dus daar loop ik snel door. 


In de volgende twee zalen zijn de tijdelijke tentoonstellingen van Alice Creischer "The Greatest Happiness Principle Party (foto links) en Allan Sekula "Mermaid Honeymoon" (foto rechts) te zien. 


Vervolgens leidt de afgebakende weg naar de grote zaal waar 24 werken van de uit Californië afkomstige kunstenares Tramaine de Senna staan. Voor haar solotentoonstelling in het M HKA , getiteld "Masterblaster", stelt zij een reeks nieuwe werken naast een belangrijke selectie van bestaande sculpturen voor.

Nog steeds "de pijltjes" volgend beklim ik de trap naar de tweede verdieping (de lift mag niet gebruikt worden behalve indien je minder mobiel bent). 
Ik sta nu plots voor een gat in een muur. Het werd naar verluid uitgehakt op de opening en vormt nu, in plaats van de grote glazen deur, de ingang waar het publiek doorheen naar binnen gaat. Stukken gipsplaat liggen nog steeds op de grond. Voorzichtig betreed ik de zaal waar Els Dietvorst tekeningen aanbracht op de muren. 


De expo "Dooltocht, A desperate quest to find a base for hope" (waarvoor ik eigenlijk ben gekomen) strekt zich uit over de ganse verdieping. 

Hierna volgt een afdaling via de andere trap die recht op de straat uitkomt. Het M HKAFE blijkt niet open te zijn... Einde van dit bezoek "a la Corona" 

www.muhka.be

Geen opmerkingen: