Cultureel Erfgoed verbinden met humanistische fotografie

 


Fotograaf en verhalenverteller Hannelore Vandenbussche (1981), werd geboren in Chili en groeide op in België, momenteel woont en werkt ze in Amsterdam. Tijdens wereldreizen vond Vandenbussche verrassend veel overeenkomsten tussen gebruiken die op het eerste gezicht niets met elkaar te maken leken te hebben. Waar duurloop de Tarahumara-mensen in Mexico spiritueel verbindt met hun voorouders, is het rendier-racen in Finland nog altijd een manier om de inheemse Sami cultuur te eren. In Cuba creëert het vrouwenboksen ruimte voor emancipatie en gelijkheid. Dit zien we op een andere manier terug in Nigeria, waar een groep voetballers met lichamelijke beperkingen ademruimte vindt in sport om volledig zichzelf te kunnen zijn.


De tentoonstelling Human Playground – Why We Play is een viering van culturele diversiteit en menselijke verbondenheid. Ondanks de uiteenlopende verschijningsvormen is het duidelijk dat de drang om (samen) te spelen een fundamentele hoeksteen van de menselijke conditie blijft.
Omdat kunst en zingeving altijd al met elkaar waren verbonden, is de Kathedraal een unieke locatie voor dit diepmenselijke werk. Bovendien illustreert de hedendaagse fototentoonstelling de inspanningen en ambitie van het Humanistisch Verbond om het delen van cultureel erfgoed te verbinden met humanistische fotografie.

Nog tot 3 november 2023 te bezoeken in de kathedraal.

www.dekathedraal.be/en/news/human-playground

Geen opmerkingen: