maandag 23 april 2018

De Erfgoeddag had dit jaar als thema “Kiezen”


Het Archief en Documentatiecentrum voor het Vlaams-nationalisme vzw koos voor een een herdenkingstentoonstelling over “Leuven Vlaams” dit naar aanleiding van 50 jaar mei 68,
In Leuven vond 'mei '68' eigenlijk al in januari plaats. Toen in de daaropvolgende maanden overal  in  Europa  studenten in beweging kwamen, versterkte dat de Leuvense activisten van de januari revolte in hun overtuiging dat zij deel uitmaakten van een wereldwijde beweging, en zelfs op Frankrijk 'voorliepen. Parijs kwam aan de beurt in mei 1968 toen vanuit een studentenopstand een algemene nationale staking uitbrak. De Parijse studentenrevolte was net zoals in Leuven gericht tegen de "oude maatschappij" en traditionele moraliteit, waarbij vooral het onderwijssysteem en werkgelegenheid bekritiseerd werden, en lokte heus straatgeweld tussen betogers en politie uit. Ook in andere landen waren er grootschalige protesten. De gebeurtenissen namen revolutionaire vormen aan, tot het protest verstomde na onderdrukking door de overheid. De manifestaties waren uniek omdat ze niet uitgingen van een bepaalde bevolkingsgroep, maar omdat ze etniciteit, cultuur, klasse en leeftijd overstegen.

Het Maagdenhuismuseum koos voor een reis naar de sleutelmomenten uit de Antwerpse armenzorg.
De tijdelijke tentoonstelling heeft een unieke reis voor de bezoeker in petto. Je stapt in een teletijdmachine, om er weer uit te stappen in de 19de / begin 20ste  eeuw. Voor het Antwerpse Armenbestuur was het een periode van grote keuzes die tot grote veranderingen leidden.
De focus ligt op twee sleutelmomenten:
-1882-1883: de oprichting van nieuwe weeshuizen
-1925: oprichting van de Commissie voor Openbare Onderstand (COO)
De Belle Époque (1870-1914) is bekend om zijn welvaart, burgerlijk fatsoen en culturele en technologische vooruitgang. Voor de middenklasse en de burgerij was dat zo.
Toch bleef er ook veel armoede en ongelijkheid aanwezig in het maatschappelijke leven.
Hier kan je enkele pareltjes uit het depot van het Maagdenhuismuseum bewonderen: talrijke Antwerpse portretten uit die periode van welgestelde Antwerpse burgers.
Er waren ook rondleidingen, evocaties en concertjes.

Het Museum Mayer van den Bergh koos voor een presentatie die de bezoeker meer inzicht gaf over de keuzes die restaurateurs moeten maken om schilderijen te restaureren. 
Aan de hand van 3 presentatieschermen kon men de restauratie van telkens 2 schilderijen volgen.

Behalve de expo in het Maagdenhuismuseum waren de voorstellingen enkel op de Erfgoeddag te bezoeken.

Geen opmerkingen: