woensdag 22 mei 2019

Openwervendag: Werven Oosterweel



Het is 23 jaar geleden (4 oktober 1996) dat gouverneur Camille Paulus de aandacht vestigde op het 'multimodaal verkeersmodel', Uit het model werd afgeleid dat een bijkomende oeververbinding de mobiliteit spectaculair zou verbeteren en de files op de Ring zo goed als zou voorkomen. In 2005 kwam er een maquette van de viaduct. En net zoals het vijftig jaar geleden gebeurde met de vorige Scheldeoeververbinding kwam er onenigheid over de keuze tussen brug of tunnel. Toen werd het de Kennedytunnel. Na de volksraadpleging (2009) besliste men dat ook in dit geval het een tunnel moest worden (tunnelvisie?). Maar eindelijk is de spade in de grond gestoken en dat wilde men duidelijk maken op de Openwervendag 2019.


De plaats van afspraak was aan de Middenvijver op Linkeroever. Van hieruit kon men een kleine, middelgrote of grote fietsroute volgen langs de werven. Naast infopanelen met tekst en foto’s was er kinderanimatie en waren er drankjes beschikbaar.


Ik koos voor de kleine route van 5.1 km die naar het Vlietbos leidde. Een oase van rust waarvan een deel niet meer bewandelbaar is door de voorbereidende werken. In het Oosterweel jargon: “Knooppunt Sint-Anna Linkeroever”.


Een van de eerste realisaties zal de fiets- en ecobrug zijn omdat dit de mobiliteit tijdens de grote werken zal vergemakkelijken, vertelde een Lantis medewerker de belangstellenden. 



Geen opmerkingen: