vrijdag 22 mei 2020

Inmiddels in het Maagdenhuis ...

Bij het begin van de noodmaatregel inzake het Corona virus, waarbij ook de musea hun deuren moesten sluiten, stelde ik aan Daniel Christiaens, conservator van het Maagdenhuismuseum, de vraag hoe het er bij hen aan toeging.

Daniel: "Velen doen thuiswerk. Gerrit werkt zo aan de “huisstijl”, voor de andere weet ik het zo goed niet. Zelf ben ik samen met  enkele collega's de zolders opgegaan om deze op te rommelen. (ifv. de nakende asbestverwijdering)


Dit bracht al grote verrassingen mee, o.a. een paneel uit de 16 de eeuw. Allicht hing het destijds in één van onze bijgebouwen (niet het museum zélf). Voorts nog een geelkoperen “Nurenbergse schotel” (zoals er in de Kapel / straatkant) 2 ex.omhoog hangen.


Tevens ook nog een werk “Christus als tuinman”  dat zou toegeschreven zijn aan Hendrik De Clerck." 

Vorige dinsdag vroeg ik hem dan nog hoe de heropening was gegaan, of hij nog schatten op zolder had gevonden en wat de toekomst brengt.

Daniel: "Na anderhalf uur praktische mededelingen, gisterochtend om 8:30 uur op de binnenkoer (social distancing…) zijn we effectief terug geopend, conform de richtlijnen van de Stad. En we hebben ... twee bezoekers gehad.
Ik heb géén schatten meer gevonden, na die eerste weken werk op onze zolder, ben ik ook ander dingen gaan doen.
Er komt een tijdelijke tentoonstelling met werk van OCMW klanten, vanaf september, maar  een werktitel daarvan heb ik nog niet."

Tenslotte wordt er blijkbaar nog gewerkt aan de uitbreiding van camerabewaking en inbraakbeveiliging, is de tuin klaargemaakt om historische kruidentuin te worden, is onze restaurator aan het restaureren en wordt de nieuwe balie geleverd...

1 opmerking:

Magda zei

veel werken in het vooruitzicht !

de toekomstige kruidentuin interesseert mij erg dan wordt het zoals de binnentuin van het Rockoxmuseum .